برگزاری فینال رویداد جایزه سال هوشمندسازی ایران

اولین دوره جایزه سال هوشمندسازی ایران که با شعار «ایده های نو برای معضلات قدیمی» و با هدف انتخاب ایده‌های نوآورانه و فناورانه بر مبنای اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و 5G برای حل چالش‌های کلان کشور شروع به کار کرد با برگزاری مرحله فینال به ایستگاه آخر خود رسید.

این رویداد که با همت فروم اینترنت اشیا ایران و با حمایت مرکز تحقیق و توسعه شرکت همراه اول تدارک دیده شده بود، به دنبال بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی کشور، شناسایی و ارایه دقیق چالش های کلان اجتماعی و زیست محیطی کشور، ترویج اهمیت استفاده از راهکارهای فناورانه به ویژه مبتنی بر شبکه های ارتباطی برای حل معضلات ملی و تحریک تقاضا برای استفاده از خدمات هوشمندسازی در اجرای پروژه های بزرگ در سطح کلان کشور بود.

کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها، مراقبت‌های بهداشتی-درمانی بهینه در زمان کرونا، بهینه سازی توزیع محصولات کشاورزی، کاهش معضل کمبود منابع آبی، کاهش خسارات تصادفات جاده‌ای، مبارزه با قاچاق کالا، مدیریت و کنترل ترافیک کلان‌شهرها، مدیریت مصرف سوخت، مدیریت مصرف انرژی (برق و گاز) و کاهش هزینه نهاده‌های تولید در کشاورزی چالش‌ها و محور‌های ده‌گانه در نظر گرفته شده برای شرکت در جایزه سال هوشمندسازی بود.

پس از ثبت نام اولیه 88 تیم در این رویداد، در هریک از حوزه‌های ده‌گانه کارگروه علمی و تخصصی با فعالین حوزه ICT و اساتید دانشگاهی و نمایندگانی از همراه اول، فروم اینترنت اشیا ایران و همچنین بهره‌برداران این حوزه‌ها تشکیل شد و به ارزیابی تیم‌های شرکت کننده پرداخت. پس از ارزیابی اولیه، 36 تیم منتخب شده و مرحله نیمه‌نهایی مسابقه به صورت حضوری و طی چهار روز برگزار شد. پس از برگزاری مرحله نیمه‌نهایی، 12 تیم منتخب شده و به مرحله فینال راه یافتند. در نهایت و در روز 19 اسفندماه 1400، مرحله نهایی با مشارکت 12 تیم فینالیست و در حضور هئیت داوران شامل مهندس طاهری بخش (معاون فنی و توسعه همراه اول)، دکتر شریف‌خانی (رییس هیئت مدیره مجموعه حرکت اول)، دکتر اخایی (معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول) و دکتر ثنایی (فروم اینترنت اشیا ایران) برگزار شد.

شایان ذکر است در پایان این مرحله و تعیین تیم‌های برنده، همراه اول در کنار برنده نهایی وارد فاز عقد قرارداد و اجرایی کردن طرح می‌شود.