ششمین دوره لیگ اینترنت اشیا (ثبت‌نام تمدید شد)

تحولات فناورانه در حال بازتعریف نحوه زندگی، کار و تعاملات ما در دنیای نوین هستند. با بکارگیری این فناوری‌ها به عنوان ابزاری توانمند می‌توان در راستای ایجاد تأثیر مثبت اجتماعی و زیست محیطی حرکت کنند و زندگی بهتر و آینده‌ای امیدوارکننده‌تر را برای همه‌ی شهروندان رقم زد. با الهام از این روند جذاب و در راستای بکارگیری ابزارهای فناورانه‌ در کنار اتکاء به خلاقیت و نوآوری جوانان ایرانی در سراسر کشور «لیگ اینترنت اشیا ایران» عنوان رویدادی است که هرساله با همت فروم اینترنت اشیا ایران با هدف کمک به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و بلوغ اکوسیستم و ترویج ارائه خدمات اینترنت اشیا با بهره‌گیری از توان تیم‌های استارتاپی فعال در حوزه اینترنت اشیا در سراسر کشور برگزار می‌گردد.  از جمله محورهای مهم این رویداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

از سال 1396 تا کنون جمعا پنج دوره رویداد مسابقه محور اینترنت اشیا در سطح سراسری در کشور برگزار شده است. در طی این پنج دوره بیش از 230 تیم در این رویداد ثبت‌نام کرده و با رقیبان خود در سراسر کشور به رقابت پرداخته‌اند. برخی از تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد اکنون کسب و کارهای بالغ خود را در این حوزه توسعه داده‌اند. تیم‌های برگزیده این رویداد در حوزه‌های مختلف مانند سلامت هوشمند، ایمنی هوشمند، خودرو متصل، خانه هوشمند کشاورزی هوشمند و … حایز رتبه‌های برتر شده‌اند، در ادامه تصاویری از رویدادهای فینال سالیان گذشته به نمایش گذاشته شده‌اند.

شکل 1: فینال دوره اول لیگ با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شکل 2: فینال دوره دوم لیگ با حضور معاون نوآوری شرکت دیجیکالا

شکل 3: فینال دوره سوم لیگ با حضور دبیرستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال

شکل 4: فینال دوره چهارم لیگ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

شکل 5: فینال دوره پنجم (جایزه سال هوشمندسازی) با حضور معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول

پس از اعلان فراخوان سراسری، علاقمندان به شرکت در این رویداد ملی لازم است ابتدا از طریق پنل در نظر گرفته شده در وبسایت فروم ثبت نام نموده و طرح اولیه خود را برای شرکت در مسابقه ارسال نمایند. طرح‌های ثبت‌نامی مورد ارزیابی ابتدایی قرار گرفته و سپس طرح‌های منتخب با توجه به منطقه ثبت‌نامی (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) در هر منطقه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. پس از برگزاری رقابت منطقه‌ای، تیم‌های برگزیده هر منطقه به فینال راه‌ خواهند یافت و در نهایت سه تیم برگزیده این دوره رقابت‌های لیگ در روز برگزاری مسابقه فینال مشخص خواهند شد. در صورت امکان و پس از ارزیابی توسط کمیته برگزاری تیم‌های برگزیده علاوه بر دریافت جوایز نقدی، بسته به سطح و توانمندی تیم در انجام پروژه، ورود به بازار و یا شتابدهی تسهیلات ویژه دریافت خواهند کرد. همچنین در حین برگزاری رویداد فینال و در صورت محیا بودن شرایط به فراخور سطح شرکت‌کنندگان امکان برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های نرم و کسب و کار برای شرکت‌کنندگان وجود دارد. با توجه به همکاری نزدیک فروم با پارک‌های علم و فناوری مستقر در استان‌های مختلف کشور سعی بر این است که  رویدادهای منطقه‌ای با محوریت پارک‌های معین در مناطق مرتبط برگزار گردد.

زمانبندی رویداد:

مهلت ثبت‌نام: تا پایان خرداد ۱۴۰۲

 

نکات :

  • پس از ثبت‌نام تیم‌ها از سراسر کشور و تعیین مکان تیم‌های ثبت‌نام کننده ، دسته‌بندی منطقه‌ای (مشتمل بر شرق، غرب، شمال، جنوب و مرکز) تیم‌ها صورت گرفته و پس از آن به ترتیب رویدادهای منطقه‌ای برگزار می‌گردد.
  • سعی بر این است که رویدادهای منطقه‌ای با همکاری پارک‌های علم و فناوری و یا دانشگاه‌های معین برگزار گردد.

 

علاقمندان همچنین می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فرآیند برگزاری رویداد لیگ اینترنت اشیا ایران با شماره زیر تماس حاصل نمایند.

دبیرخانه رویداد: 88513810-021

اگرچه رویداد لیگ اینترنت اشیا ایران با هدف ایجاد هم‌افزایی و توسعه کل اکوسیستم اینترنت اشیا در کشور برگزار خواهد شد، با این حال مخاطبینی که می‌توانند بهره موثری از برگزاری رویداد ببرند را می‌توان به شرح ذیل معرفی کرد:

  • استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپای فعال در حوزه اینترنت اشیا در کشور
  • دانشجویان و سایر افراد علاقمند دارای ایده و طرح در حوزه اینترنت اشیا
  • مدیران ارشد و تصمیم‌گیر در نهادهای حاکمیتی تاثیرگذار در اکوسیستم اینترنت اشیا کشور
  • شتاب‌دهنده‌ها و نهادهای پشتیبان و توسعه در اکوسیستم نوآوری، علم و فناوری کشور
  • مدیران و افراد حرفه‌ای شاغل در شرکت‌های فعال در اکوسیستم اینترنت اشیا کشور

به رسم هرساله رویداد لیگ با حمایت حامیان اعم از نهادهای دولتی، شرکت‌های عضو فروم و سایر شرکت‌های فعال در زیست‌بوم اینترنت اشیا ایران برگزار می‌گردد. ششمین دوره لیگ اینترنت اشیا ایران نیز تا کنون مفتخر به حمایت و همراهی شرکت‌ها و نهادهای زیر شده‌است:

معیارهای ارزیابی با توجه به تیم‌های شرکت‌کننده و حوزه‌های مختلف راهکارهای ارائه شده پارامترهای متفاوتی را در بر می‌گیرد. با این حال معیارهای ذیل از اصلی‌ترین مواردی خواهند بود که برای ارزیابی تیم‌ها و راهکارهای ارائه شده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

سوال: آیا با صرف داشتن ایده می‌توان در رویداد شرکت کرد؟

پاسخ:  در فرآیند ارزیابی موارد مختلفی از جمله نوع مشتری محصول ارائه شده، شناخت رقبا، توانایی محصول در حل چالش و … مورد داوری قرار می‌گیرد. طبیعتا صرف ارائه ایده نمی‌تواند موارد ارزیابی که ناظر به عملکرد محصول است را با موفقیت بگذراند. با این حال امکان ثبت ایده در این رویداد فراهم شده است و ایده و تیم ارائه دهنده آن مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورت صلاحدید امکان معرفی به مراکز شتابدهی حامی رویداد و یا شرکت‌های عضو فروم برای انجام مراحل بعدی و تولید محصول فراهم شده است.

 

سوال: آیا یک فرد به تنهایی می‌توانند در رویداد شرکت کند؟

پاسخ:  خیر، یکی از موارد مهم ارزیابی صلاحیت افراد در تیم شرکت کننده و همچنین نحوه تقسیم وظایف است. از این رو یک فرد به تنهایی نمی‌تواند در رویداد شرکت کند و لازم است تحت یک تیم (حداقل 3 نفر) ثبت نام صورت پذیرد.

 

سوال: چگونه در رویداد ثبت‌نام کنیم؟

پاسخ: اگر تیمی نوپا هستید که راهکاری در حوزه اینترنت اشیا دارید، با پر کردن فرم پیش ثبت‌نام می‌توانید در این رویداد ثبت نام کنید. برای این امر نیاز است که یک فرد به نمایندگی از تیم تمامی مراحل ثبت نام و بعد از آن مراحل اجرایی را در هماهنگی با کمیته برگزاری انجام دهد. فرد مذکور برای کمیته برگزاری به عنوان نماینده تام‌الاختیار گروه ثبت نام کننده شناخته می‌شود و تمامی مکاتبات و تعاملات از طریق ایشان صورت خواهد پذیرفت.

 

سوال: طرح پروپوزال اولیه ارسالی باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد؟

پاسخ: طرح پروپوزال حتما باید بیانگر شاکله اصلی راهکار، مراحل توسعه آن، توانایی‌های تیم ارایه¬دهنده راهکار و نحوه برآورده کردن چالش باشد.

 

سوال: فرآیند داوری شامل چه مراحلی است؟

پاسخ: پس از ارسال پروپوزال اولیه توسط شرکت‌کنندگان، کمیته علمی رویداد در مرحله اول راهکارهای معرفی شده متقاضیان را بررسی کرده و راهکارهای منتخب را برای حضور در مراحل بعد انتخاب می‌کند. در مرحله اول ارزیابی رقابت در سطح منطقه و با سایر تیم‌های ثبت‌نامی در هر منطقه (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) خواهد بود. سپس تیم‌های برگزیده در رویداد فینال به صورت متمرکز با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

 

سوال: مرجع ارزیابی راهکارها کیست؟

پاسخ: هیأت داوران و ارزیابان مشخص شده توسط کمیته اجرایی یگانه مرجع برای ارزیابی راهکارها و انتخاب راهکارهای برگزیده است. تصمیمات آن‌ها بر مبنای معیارهای ارزیابی مشخص خواهد بود و شرکت‌کنندگان در هر مرحله از رویداد موظفند به اعلام نتایج ارزیابی اعلام شده احترام کامل بگذارند و حق هرگونه اعتراض خارج از چارچوب برگزاری مسابقه ندارند.

 

  سوال : آیا امکان تعامل با شرکت‌های عضو فروم اینترنت اشیا ایران در حین رویداد وجود دارد؟

پاسخ:  بله، در مرحله فینال نمایندگانی از شرکت‌های عضو فروم اینترنت اشیا ایران حضور خواهند داشت که و رویداد فینال بستری برای آشنایی و تبادل نظر در جهت تعاملات احتمالی خواهد بود.

 

  سوال : آیا امکان استفاده از زیرساخت‌های توسعه داده شده اینترنت اشیا توسط شرکت‌های عضو فروم برای تیم‌های شرکت‌کننده فراهم است؟

پاسخ:  بله، در شهر تهران شبکه LoRaWAN توسعه داده شده توسط شرکت لینکپ به صورت رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

  • اطلاعات اعضای تیم

  • اطلاعات نماینده

  • فایل ها را به اینجا بکشید