سومین نمایشگاه و کنفرانس اینترنت اشیاء(IoTex2018)برگزار شد

سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا در ایران در تاریخ ۲۴ام و ۲۵ام بهمن ماه برگزار شد. این نمایشگاه که بسیار پرشورتر از سال‌های پیش بود و با استقبال خوبی از سوی مردم و رسانه‌ها رو به رو شده بود، به خوبی سیر تکاملی و رو به رشد اینترنت اشیا را در ایران به نمایش گذاشت.

 

در نمایشگاه امسال  که با حضور تعدادی از شرکت های صاحب نام، مجموعه های دانش بنیان و تیم های استارت‌آپی برگزار شد، حاضرین به ارایه توانمندی های سر کسب و کار  خود پرداختند و محصولات و طرح‌های ارائه شده تنوع خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله، خانه‌های هوشمند، حمل و نقل هوشمند، و کشاورزی و دامپروری هوشمند، داشتند.

 

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران، طی سخنرانی خود در کنفرانس اینترنت اشیاء اظهار داشت: ما اگر در حوزه نوآوری و شتابدهی و استارتاپی، به نحو شایسته‌ای عمل نکنیم، این بازار که به نظر حجم زیادی هم داشته باشد، به نفع شرکت‌های خارجی خواهد شد. این موضوع، موضوع جدیدی است و نمی‌توان از شرکت‌های بزرگ انتظار داشت که نوآوری بزرگی در این زمینه داشته باشند. بنابراین ما فکر می‌کنیم که نوآوری از این شرکت‌ها نیست و نوآوری باید از استارتاپ‌ها بیاید. به همین خاطر مرکز نوآوری اینترنت اشیاء،آیوتیک، را ایجاد کردیم.

مهدی روحانی نژاد اشاره کرد: پارسال ۸ استارتاپ در نمایشگاه اینترنت اشیاء حضور داشتند، امسال ۲۰ استارتاپ و امیدواریم که در سال بعد بتوانیم میزبان ۵۰ استارتاپ از اقصی نقاط کشور باشیم. تاکید داریم بر اینکه بحث استان‌ها خیلی مهم است. باید از تیم‌های استانی حمایت کرد و موضوع iot نباید فقط در تهران یا شهرهای بزرگ مطرح شود و شهرستان‌ها هم باید از فرصت های این حوزه منتفع شوند.

روحانی نژاد درباره نمایشگاه سال آینده گفت: امیدواریم بتوانیم کمی فضا را بین‌المللی‌تر کنیم و حتی مدعوین خارجی داشته باشیم تا با شرکت‌های ما آشنا شوند.

حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، و همچنین مهندس حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر متخصصان این حوزه باعث دلگرمی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های شرکت کننده بود و توجه و عزمی ملی را برای بهبود زیرساخت‌های اینترنت اشیا نشان می‌داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از مراسم افتتاحیه، به بررسی طرح‌های ارائه شده در نمایشگاه پرداخت و از غرفه‌های مختلف بازدید کرد. در ادامه نیز در این کنفرانس سخنرانی نموده و به بیان مسائل مربوط به حوزه‌ی اینترنت اشیا پرداخت.

وی ضمن اشاره به حضور شرکت های فعال در زمینه IoT در نمایشگاه IoTex اظهار داشت:اکنون زمان نوپایی اینترنت اشیا است اگر حرکت خود را با راهبرد مناسب شروع کنیم سهم خوبی از آینده خواهیم برد. دستگاه های مختلف اجرایی، برای افزایش بهره‌وری ناگزیر هستند به سمت بهره گیری از ابزارها و امکانات نوین فاوا مانند اینترنت اشیا حرکت کنند. به این منظور، باید در عرصه خدمات، بوم‌زیست مناسب کسب‌وکارها فراهم گردد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مساعد نبودن فضای کسب‌وکار و نامطلوب بودن وضعیت کشور در اغلب سنجه‌های شاخص جهانی کارآفرینی، به چالش‌های موجود بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخت.

همچنین محمدجواد جهرمی در پایان سخنان خود برخی از برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود را برای بهسازی فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد دیجیتال را برشمرد.

 

در این رویداد سخنرانی ها و نشست های تخصصی متعددی در حوزه های مختلفی از جمله امنیت و رگولاتوری، خدمات بانک و بیمه، شهر هوشمند و خانه هوشمند برگزار شد. یکی از برنامه های این رویداد برگزاری همزمان لیگ اینترنت اشیاء منطقه شمال و مرکز کشور و در نهایت فینال لیگ بود که با حضور استارتاپ هایی از مناطق مختلف کشور برگزار شد. در پایان با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی ایران برندگان اول تا سوم استارتاپ‌های برتر حوزه iot معرفی شدند و جوایز برندگان اهدا شد.

استارتاپ برتر ایران در حوزه iot استارتاپ اسمارت‌وت بود که ایده ان طرح هوشمندسازی دام بود که در چندفاز خروجی دارد، فاز اول کاهش هزینه‌های دامداری سنتی و افزایش بهره‌وری آنها کمک می‌کند. استارتاپ دندونک که محصولشان در رابطه با ترغیب کودکان به مسواک زدن و آموزش صحیح مسواک به آنهاست، با رای هیات داوران برنده جایزه دومین استارتاپ برتر در حوزه ‌iot شد. استارتاپ پاوان که ایده‌شان تولید کلاه ایمنی هوشمند است نیز رتبه سوم این لیگ را کسب کرد.