خدمات مالی روی سنسورهای بانکداری اشیاء

اینترنت اشیاء (IoT) به دلیل ایجاد تغییرات شگرف در تعاملات میان مردم، دولت‌ و کسب‌وکارها، به عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» نام‌گذاری شده است. پیشتر ظهور اتوماسیون و «انقلاب صنعتی سوم» به طور خودکار اثرات چشمگیری را برای صنایع خرده‌فروشی، تولید، حمل‌ونقل و انرژی به ارمغان ‌آورد و خدمات مالی چندان در آن به چشم نیامدند. با این حال، از آنجا که ارزش اساسی IoT در انتقال و تحلیل اطلاعات است و بخش مالی به شدت به جمع‌آوری و تحلیل دیتا وابسته است، تصور ورود IoT در صنعت خدمات مالی دور از ذهن نیست.

موسسات مالی به خصوص بانک‌ها، منابع مالی چشمگیری را برای توسعه زیرساخت‌های داخلی و فناوری‌های جدید برای مشتریان، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. براساس پیش‌بینی IDC، در سال پیش رو بانک‌ها بیش از 16 میلیارد دلار برای توسعه فناروری اطلاعات دیجیتال سرمایه‌گذاری خواهند کرد. همچنین، طبق نظرسنجی موسسه PWC، خدمات مالی یکی از 10 صنعتی است که در زمینه توسعه سنسورهای مبتنی بر IoT، سرمایه‌گذاری کرده است.

امروزه، مشتريان از تجهيزات هوشمند مختلف براي دسترسي به داده‌ها استفاده مي‌كنند كه همين امر به بانك‌ها امكان مي‌دهد تا ديدگاه جامع‌تري نسبت به امور مالي مشتريان كسب كنند. بانك‌ها مي‌توانند نيازهاي مشتريان را از طريق تحليل اين داده‌هاي جمع‌آوري‌شده پيش‌بيني كنند و متناسب با اين نيازها، راهكارهاي مناسب يا مشاوره‌هاي مالي مناسب به مشتريان ارايه دهند.

در مجموع، مي‌توان گفت هدف كلي از ورود بانك‌ها به حوزه IoT، جمع‌آوري ديتا براي ارايه خدمات بهينه‌تر، متمايزتر و متناسب با نياز مشتريان و متعاقبا، افزايش توان رقابتي در مقابل رقباي جديد است.

 متن کامل این مطلب را در کتاب سال اینترنت اشیاء مطالعه کنید.