رویداد بزرگ حمل و نقل انگلستان:استارتاپ‌های IoT در خدمت ایمنی حمل و نقل و جاده‌ها

در راستای راه حل‌های نوآورانه برای بهبود جریان ترافیک، طیف وسیعی از خدمات خودروهای متصل که می‌توانند جاده‌ها را تمیز‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر کنند، در رویداد اخیر، توسط کارگروه وسایل نقلیه متصل از انجمن فناوری حمل و نقل (TTF) با بودجه وزارت حمل و نقل انگلستان برگزار گردید. این انجمن برای کمک به رفع نیازهای لازم برای آینده حمل و نقل با مدیریت مؤثرتر و کارآمدتر شبکه‌های جاده‌ای اخیراً از طریق همکاری با گروه نوآوری جاده‌های شورای محلی 1 میلیون پوند از بودجه حمل و نقل و نوآوری انگلیس برای حمایت از کار خود در طی سه سال آینده دریافت کرده است.

رویداد Spatula، که در تاریخ 12 اکتبر در یک مرکز تست خودرو در شهرستان Bedfordshire، انگلستان برگزار شد به نمایش راه‌ حل‌های متصل موجود که می‌توانند در بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار گیرند، پرداخت. گروه Spatula TTF به عنوان یک گروه علاقه‌مند به زندگی و جلوگیری از حوادث کار خود را آغاز کرد و سپس به دنبال زمان‌بندی علائم و هشدارهای راهنما در حوزه حمل و نقل فعالیت نمود و از آن زمان به یک انجمن فعال برای حل اشکالات وسایل نقلیه و ارتباطات زیرساخت تبدیل شده است.

راه حل‌های متصل به نمایش گذاشته شده در این رویداد شامل خدماتی بود که از ارتباطات سلولی موجود برای ارائه علائم درون وسیله نقلیه، راه حل‌های ایمنی، اطلاعات ترافیک بلادرنگ و GLOSA برای زمان‌بندی علائم راهنما استفاده می‌کردند. حائز اهمیت است که تمامی این راه حل‌ها از فناوری‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، بنابراین دیگر نیازی به علامت‌ها و چراغ‌های کنار جاده‌ای نمی‌باشد.

نمایندگان نهادهای مختلفی که در این رویداد حضور داشتند، شاهد خدمات گوناگونی بودند که توسط SRL (تولیدکنندگان تجهیزات هشدار‌‌ دهنده وسایل نقلیه)، KL Systems (سیستم های مدیریت هوشمند خودرو) و HRS  (ارائه دهنده خدمات جاده‌ای) یکپارچه گشته بود و نشان می‌داد چگونه سیگنال‌های متغیر و ثابت ترافیکی و علائم جاده‌ای بدون هیچ گونه مداخله انسانی می‌توانند به وسایل نقلیه منتقل شوند.

به عنوان مثال شرکت استارتاپی VESOS، که برای به حداکثر رساندن ECALL ایجاد شده است، تصادف یک وسیله نقلیه را شبیه سازی کرده و با استفاده از سرویس KL Systems نشان داد، که چگونه سرویس آتش نشانی‌ها می‌توانند اطلاعات مفصلی در مورد آسیب وسیله نقلیه، از جمله موقعیت مکانی، مشخصات ساخت و مدل آن و میزان مصدومیت دریافت کنند.

همچنین سرویس رادیویی بدون مرز خدمت جدیدی را نشان داد، که با پیوند پلت فرم خاص خود به KL Systems در هنگام شرایط اضطراری نزدیک شدن یک خودرو، هشدارهای داخل وسیله نقلیه را به رانندگان ارسال می‌کند و نرخ پاسخ به راننده را در هنگام حوادث بهبود می‌بخشد.

اپراتور Vodafone و یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده راه‌حل های توسعه خودرو هوشمند در مجارستان یک سیستم هشدار دهنده اضطراری خودرو را نشان دادند، که به کاربران کم توان جاده‌ای حضور خودروها را هشدار می‌دهد، حتی اگر آن‌ها نتوانند چراغ‌ها را ببینند یا آژیرها را بشنوند. آنها همچنین از هشدارهای کاربر آسیب پذیر جاده (VRU) رونمایی کردند؛ که از دستگاه‌های متصل برای هشدار دادن به سایر رانندگان در مورد حضور VRU ها حتی اگر داده‌های تولید شده توسط کاربر جاده، به دلیل انسداد یا خم‌های کور، محدودیت سرعت و پویایی تشخیص اتصال هوشمند‌ و فناوری مدیریت دیده نشوند، استفاده می‌کنند.

مزایای خودروهای متصل و خودکار مسئله‌ای نیست که بر کسی پوشیده یا نیاز به توضیح داشته باشد اما این همایش ثابت می‌کند که رسیدن به مزایای وسایل نقلیه متصل چیزی دور از ذهن نیست، همان طور که بسیاری از این از راه حل‌ها نه فقط در این رویداد که در اقصی نقاط جهان پیاده سازی شده اند. با توجه به وجود شرکت‌های داخلی فعال در حوزه تولید سخت افزار و نرم افزارهای خودروهای متصل، ایران در این عرصه چالش چندانی ندارد اما مسئله مهم آن است که نهادهای مسئول از جمله شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، راه و شهرسازی و سازمان‌های مربوطه ذیل آن، اپراتورها، شهرداری‌ها و سایر ذی‌نفعان مربوطه یک چارچوب همکاری مشخص تدوین نمایند و با مقررات شفاف به تسهیل و تسریع شرایط پیاده‌سازی این فناوری بپردازند. همان طور که رئیس انجمن مذکور بیان کرده است، اگر مقامات مربوطه واقعاً این فناوری را پذیرفته و در آغوش بگیرند، می‌توانیم خودروها و جاده‌های ایمن‌تر و کارآمدتری داشته باشیم.

 

پویا ذکری اصفهانی