مقررات جدید بریتانیا برای اتصال وسایل نقلیه خودران به کد رسمی بزرگراه

کد بزرگراه مجموعه‌ای از اطلاعات، توصیه‌ها، راهنماها و قوانین اجباری برای کاربران جاده در بریتانیا است. هدف آن ارتقای ایمنی جاده‌ها است. کد بزرگراه برای همه کاربران جاده از جمله عابران پیاده، سوارکاران و دوچرخه سواران و همچنین موتورسواران و رانندگان اعمال می شود.
حکومت بریتانیا برای روشن شدن مسئولیت‌های رانندگان در وسایل نقلیه خودران، تغییراتی در کد بزرگراه ایجاد کرده است. تحت مقررات جدید، هنگام مسافرت در حالت خودران، اگر از رانندگان درخواست شود (مانند هنگام نزدیک شدن به خروجی بزرگراه) باید آماده باشند تا به موقع کنترل خود را به حالت عادی برگردانند.
رانندگان همچنین مجاز خواهند بود تا زمانی که وسیله نقلیه در حالت کنترل خودران است، محتوای غیرمرتبط با رانندگی را فقط بر روی صفحه نمایش داخلی مشاهده کنند و همچنان استفاده از تلفن‌های همراه در حالت خودران رانندگی غیرقانونی خواهد بود. با کمک دوربین‌های متصل یک شرکت توسعه دهنده و سازنده پیشرو در تصویربرداری و دوربین‌های دیجیتال، سرنشینان، از دریافت تغییرات در کد بزرگراه اطمینان حاصل می‌کنند و با خیال راحت از موج فناوری خودران بهره می‌برند.
طبق گزارشات قبلی، اولین وسایل نقلیه خودران که در دولت انگلیس تصویب شده است، در اواخر 2022 کاملا قابل استفاده می‌باشند. این وسایل نقلیه تحت آزمایش دقیق قرار گرفته و فقط در هنگام رعایت استانداردهای سختگیرانه به عنوان خودران تأیید می‌شوند.
یک نظرسنجی عمومی که توسط دولت انگلستان صورت گرفت، نشان داد که اکثر پاسخ دهندگان به طور گسترده از تغییرات پیشنهادی در کد بزرگراه حمایت می‌کنند. در این راستا وزیر حمل و نقل انگلستان می‌گوید: “این یک نقطه عطف مهم در معرفی ایمن وسایل نقلیه خودران است، که باعث می‌شود تا شیوه سفرها متحول شود و سفرهای آینده را سبزتر، ایمن‌تر و مطمئن‌تر می‌نماید.” بنابراین دولت انگلستان انتظار دارد یک چارچوب نظارتی کامل برای وسایل نقلیه خودران در محل، برای حمایت از استقرار گسترده این فناوری تا سال 2025 ایجاد نماید.
هرچند این سیاست منتقدانی نیز داشته است، که ناکافی بودن دوره‌های آزمایشی وسایل خودران، به ویژه در حوادث نادر، چالش‌های پردازش داده‌ها توسط شرکت‎های بیمه و عدم مقررات کافی بر حوزه تولیدکنندگان وسایل خودران را به تنظیم‌گران گوشزد می‌نمایند.
اما مسئولان مربوطه نیز اذعان کرده‌اند که اصلاح کد بزرگراه برای منعکس کردن سرعت تغییر تکنولوژیک، به روشن شدن بایدها و نبایدهای رانندگان در هنگام حرکت با ویژگی خودران کمک می‌نماید و این فناوری در اواخر سال جاری می‌تواند کاملا در انگلستان در دسترس باشد و تنظیم‌گران در صدد هستند تا با ایجاد مقررات مناسب، مصرف‌کنندگان را از سفرهای ایمن‌تر و کارآمدتر بهره‌مند نمایند. این در حالی است که بریتانیا موقعیت خود را به عنوان یک رهبر جهانی در استقرار فناوری وسایل نقلیه خودران و متصل تقویت می‌نماید.

 

پویا ذکری اصفهانی