پایش از راه دور خودروهای کرایه و اجاره‌ای

بازار خودروهای متصل به عنوان یکی از بالغ‌ترین حوزه‌های اینترنت اشیا، طیف وسیعی از مشتریان و کاربردها را در خود جای می‌دهد. یکی از بخش‌های پیشرو و فعال ذیل خودروهای متصل، مدیریت خودروهای کرایه‌ای و اجاره‌‌ای است.

بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Berg Insight، مجموعه خودروهای کرایه‌ای و اجاره‌ای متصل در بازار اروپا و آمریکای شمالی در رقم 5.6 میلیون واحد در سال 2021 برآورد شده است. افزایش تعداد خودروهای متصل به ویژه در بخش خودروهای کرایه و اجاره ناشی از چند روند مهم جهانی از جمله لزوم افزایش بهره‌وری ناوگان، ظهور خدمات جدید موبایلی و روند عمومی برقی‌سازی خودروها بوده است. همچنین همه‌گیری کرونا نیز روند دیجیتالی‌سازی فرآیندها در همه صنایع از جمله این بخش کوچک را تسریع کرد. طبق پیش‌بینی‌ها نیز تا سال 2026 تعداد اتصالات این خودروها با رشد متوسط سالیانه 17.6% به 12.6 میلیون خواهد رسید. بنابر این تحقیق از منظر ضریب نفوذ خودروهای کرایه در دو منطقه، از 38% در سال 2021 به 86% در سال 2026 می‌رسد و این رقم در بخش خودروهای اجاره‌ای از 35% به 61% تا سال 2026 خواهد رسید.

در حوزه خودروهای کرایه و اجاره‌ کاربردهای مختلف پایش از راه دور مد نظر سازمان‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات بوده است. مهم‌ترین مزیت بکارگیری چنین سیستمی ارتقای کنترل و پایش روی دارایی شرکت بوده است. مدیریت ناوگان این خودروها غالبا به وسیله ردیابی موقعیت خودرو و پایش وضعیت فعالیت آن جهت جلوگیری از تخلف، سرقت و بدرفتاری رانندگان خواهد بود. در بلندمدت نیز این سیستم‌ها منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی خودرو و همچنین کاهش هزینه‌های بیمه خواهد شد.

 

محمد باباگل‌زاده