ذینفعان IoT و فرصت‌های نوآورانه

بازیگران متعددی در اکوسیستم اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند. با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در فناوری‌ها، فرصت‌های نوآورانه زیادی برای این بازیگران فراهم شده است. در این اکوسیستم، ذینفعان مختلف می‌توانند با اقدامات حمایتی مشترک، گام‌های بزرگی برای تسریع در پذیرش و توسعه این فناوری بردارند. اپراتورهای تلفن همراه، ارائه دهندگان سخت افزار، ارائه دهندگان خدمات، سیاست‌گذاران، تامین‌گنندگان مالی و بازیگران توسعه مهم‌ترین ذینفعان اکوسیستم اینترنت اشیا هستند. در ادامه به اقدامات و نکات مهمی که به این بازیگران توصیه شده است اشاره می‌شود.

اپراتورهای تلفن همراه

تمرکز بر ورتیکارل‌های منتخب

شبکه های LPWA طیف وسیعی از فرصت های جدید را برای اپراتورها در اینترنت اشیا باز کرده است. اما فعالیت در هر ورتیکال برای اپراتورها منطقی نیست. به همین دلیل برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت، آن‌ها باید فرصت‌های جدید تجاری را با دارایی‌ها، توانایی‌ها، نیروی انسانی و کانال‌های ورود به بازار بسنجند و پس از آن به بخش‌های خاص ورود کنند.

ایجاد مشارکت‌های استراتژیک

اینترنت اشیا برای اکثر اپراتورها در کشور‌های با درآمد کم یک حوزه نوپا است و برای توسعه راه‌حل‌های اینترنت اشیا نیاز به مشارکت بخش‌های مختلف دارد. اپراتورها برای ایجاد همکاری باید از مراکز فناوری، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، به دنبال شناسایی استارتاپ‌های مختلف باشند و در مسیر رشد و توسعه آن‌ها شریک شوند. این همکاری‌ها معمولا منجر به خرید استارتاپ توسط اپراتور می‌شود.

انتخاب یک مدل قیمت‌گذاری مناسب

به دلیل کم بودن حجم داده مصرفی و نوع خدمات قابل ارائه، قیمت‌گذاری برای اینترنت اشیا باید با قیمت‌گذاری سنتی مخابرات متفاوت باشد. برای اجرای این طرح به جای ارائه صورت‌حساب مصرف داده می‌توان هزینه دسترسی هر دستگاه به شبکه را دریافت کرد.

ارائه دهندگان سخت افزار

رعایت فاکتورهای امنیتی

ایجاد شاخص‌های امنیتی قوی در چرخه عمر دستگاه، اعتماد مشتریان را برای پیاده‌سازی راه‌حل‌های اینترنت اشیا افزایش می‌دهد. به روزرسانی و رمزگذاری دستگاه از اقدامات موثر در این راستا است.

توسعه راه‌حل‌های مشترک برای عرضه به بازار

ارائه دهندگان سخت‌افزار می‌توانند با اپراتورهای تلفن همراه شریک شوند و راه‌حل‌های مشترک را به بازار عرضه کنند. این همکاری معمولا در بازارهای نوپایی که هیچ یک از طرفین مهارت‌های کامل را ندارند و آگاهی مشتریان پایین است انجام می‌شود.

طراحی با طول عمر بالا

در برخی موارد، دستگاه‌های متصل برای حدود یک دهه نصب می‌شوند. چنین محصولاتی باید طراحی منسجمی داشته باشند تا در طول استفاده، محصول نیاز به تعمیر یا تعویض نداشته باشد. پیاده‌سازی مدیریت از راه دور برای چنین محصولاتی یک نیاز اساسی به حساب می‌آید.

شرکت‌های بزرگ و ارائه دهندگان خدمات

تعریف نتیجه

قبل از به کارگیری اینترنت اشیا، شرکت‌ها باید بدانند که بعد از اجرای پروژه اینترنت اشیا به چه موفقیتی دست پیدا می‌کنند. برای این کار باید داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار ‌گیرد تا از دسترسی به اهداف اطمینان حاصل شود.

از کوچک شروع کنید و رویای بزرگ داشته باشید

پروژه ابتدا باید به صورت پایلوت اجرا شود و پس از اطمینان از عملکرد شبکه، نصب دستگاه، امنیت داده‌ها و سایر عوامل می‌توان در سطح بزرگ اجرا کرد.

ارزیابی موجودی

اطلاع از موجودی دستگاه‌های  IoTمانند نوع دستگاه، نام تجاری، مکان و اندازه آن‌ها برای شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد. این اطلاعات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا جدول‌های زمانی و هزینه‌های نگهداری را به صورت دقیق محاسبه کنند.

ایجاد و حفظ اعتماد مصرف کننده

شرکت‌هایی که با مشتریان نهایی در ارتباط هستند یک مسئولیت اجتماعی بر عهده ‌دارند. این مسئولیت شامل ایجاد رضایت در مشتریان و همچنین آموزش از نحوه مدیریت و استفاده از داده‌ها است.

سیاست گذاران

ایجاد اطمینان

ماهیت اینترنت اشیا اینگونه است که شرکت‌ها به مقررات قابل اطمینان نیاز دارند. این موضوع در مسائلی مانند رومینگ شبکه‌های اینترنت اشیا حائز اهمیت است.

پیشرو در امنیت

ورود به اینترنت اشیا بدون در نظر گرفتن امنیت کافی، می‌تواند منجر به مشکلات امنیتی بزرگی شود. تنظیم‌گرها می‌توانند مقررات IoT را درحوزه امنیت در مراحل اولیه تدوین کنند. توجه به حریم خصوصی یکی از موضوعات مهم در این زمینه است.

کاهش موانع پذیرش

تنظیم مقررات باید از نظر فناوری خنثی باشد نه این‌که به فناوری‌های خاص توجه کند. زیرا سرعت پیشرفت فناوری همیشه سریع‌تر از مقررات است. به عنوان نمونه، دستگاه‌های اینترنت اشیا به قوانین متفاوتی نسبت به تلفن‌های همراه نیاز دارد زیرا میانگین درآمدی کمتری برای اتصال دارد و دریافت مالیات از آن‌ها می‌تواند مانع پذیرش آن‌ها بشود.

شرکای تامین مالی

نگاه بلند مدت

برای ارائه راه‌حل‌های اینترنت اشیا در مقیاس تجاری به زمان زیادی نیاز است. زیرا برای تجاری‌سازی ‌هر راه‌حل آزمون و خطاهای زیادی انجام می‌شود. از سوی دیگر جذب مشتری و مراحل اداری تدوین قرارداد با شرکت‌های بزرگ و یا دولتی زمانبر است.

استفاده از فرصت‌های درآمدی جدید

اینترنت اشیا فرصت‌های درآمدی جدیدی را ارائه می‌کند. دستگاه‌های متصل و داده‌های تولید شده توسط آن‌ها، طیف گسترده‌ای از مدل‌های درآمدی فراهم آورده است. استفاده از این پتانسیل می‌تواند تاثیر زیادی بر روی درآمد شرکت‌های سرمایه‌گذار در اینترنت اشیا داشته باشد.

مهارت‌ها و کانال‌های ارتباطی

شرکای تامین مالی علاوه بر حمایت مالی می‌توانند از راه‌های دیگر مانند دسترسی به شبکه شرکا و ارائه مشاوره استراتژیک در بازاریابی و اجرا به استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا فعالیت کنند.

بازیگران توسعه

تاثیرگذاری اهرمی با کاهش ریسک سرمایه

در کشورهای با درآمد کم که اکوسیستم اینترنت اشیا هنوز در مراحل اولیه است کمک‌های مالی بازیگران توسعه می‌تواند نقش کاتالیزگر برای این فناوری ایفا کند. سرمایه‌گذاری در قسمت‌هایی مانند آب و بهداشت که توسط بخش خصوصی نادیده گرفته شده است در اولویت قرار دارد. توسعه دهندگان باید مراقب باشند تا بازارهایی که در آن فعالیت می‌کنند را به صورت نیمه کاره رها نکنند و سرمایه‌گذاری را از بین نبرند.

سرمایه‌گذاری در اکوسیستم‌ها

بازیگران توسعه می‌توانند دولت‌ها و سازمان‌های بخش خصوصی مانند ارائه‌دهندگان خدمات اتصال، تامین‌کنندگان سخت‌افزار و استارتاپ‌ها را گرد هم بیاورند. اینگونه همکاری‌ها راه موثری برای به اشتراک گذاشتن دانش و ارتقای نیروی کار است.

 

 

 منابع:

  • GSMA, “Mobile IoT Deployment Guide,” 2022.
  • GSMA, “Improving Energy Efficiency for Mobile IoT,” 2022.
  • GSMA, “Mobile Privacy Principles,” 2016.